Dieta si sportul in sarcina (Dr. Gabriela Toma)

Cât de necesară este dieta și sportul în sarcină?

Aflăm împreună în următoarele rânduri, într-un articol contopit din experiență și dedicare cu Dr. Gabriela Toma.

 

Multe paciente ma intreaba cum ar trebui sa-si schimbe stilul  de viata pentru a avea un copil sanatos si pentru a evita luarea excesiva in greutate.

 

O dieta echilibrata si o activitate fizica regulata, impreuna cu suplimentarea corecta cu vitamine si minerale, pot asigura confortul unei sarcini sanatoase.

Este bine cunoscut faptul ca substantele toxice , cum ar fi alcoolul, tutunul, indulcitorii, conservantii, trebuie evitate (chiar excluse), la fel ca si zaharul si sarea in exces.

O dieta corecta in sarcina ar trebui sa includa:

-cereale integrale (paine, cereale, orez negru, paste)

-fructe proaspete sau uscate, fara adaos de zahar

-legume proaspete sau congelate, fara adaos de sare

-proteine usor digerabile din carne alba (pui de casa, peste proaspat, oua, fasole, alune

-lactate:lapte, branza, iaurt (se vor evita cele nepasteurizate)

-avocado, nuci, seminte, ulei de masline

Se vor evita alimentele de tip fast-food, sucurile acidulate si indulcite

 

Suplimentarea cu vitamine si minerale va fi recomandata de medicul dumneavoastra pentru a se asigura ca primiti tot ce trebuie pentru dezvoltarea armonioasa a copilului.

Acidul folic –reduce riscul de defecte de tub neural. Aportul zilnic necesar este de cel putin 400 micrograme/zi. Este continut in mod natural in legume verzi si citrice.

Fierul- necesarul zilnic este de 27miligrame/zi. O parte din el provine din alimentatie (pui, peste, cereale, spanac, fasole), dar cel mai adesea este necesar un supliment pentru a evita aparitia anemiei in sarcina.Vitamina C ajuta la cresterea absorbtiei fierului, iar aceasta o gasim intr-o varietate de fructe.

Calciul-necesar pentru dezvoltarea armonioasa a oaselor, dintilor, inimii, muschilor si sistemului nervos al copilului-se recomanda un aport zilnic de 1000-1300mmg. El se gaseste in mod natural in lapte, branza, iaurt, cereale, sucuri de fructe.

 

Activitatea fizica in timpul sarcinii este necesara si chiar recomandata, mai ales la persoanele care au practicat sport si inainte de sarcina. Pe parcursul unei sarcini cu evolutie normala se recomanda exercitii regulate, intre 20-30 minute/zi, cel putin de 3-4 ori/ saptamana. Acestea asigura o circulatie normla a sangelui, un tonus bun si evitarea binecunoscutelor dureri lombare care apar datorita schimbarii centrului de greutate si accentuarii lordozei. De asemenea, ajuta la cresterea tonusului psihic, imbunatateste somnul si are un rol in prevenirea multor afectiuni legate de sarcina, inclusiv a diabetului gestational. Ca sa nu mai vorbim despre rolul ei in pregatirea pentru o nastere naturala mai usoara si revenirea rapida la o greutate normala.

Dintre activitatile recomandate amintim: alergarea usoara, inotul, exercitii specifice de kinetoterapie, pilates, yoga, toate adaptate functie de varsta sarcinii si conditia fizica a pacientei. Se vor evita sporturile cu risc de cadere sau impact, de asemenea cele care presupun sarituri, schimbari bruste de directie, ridicari de greutati, activitatile in mediu cu caldura excesiva sau neaerisite.

Pentru persoanele care nu au fost obisnuite cu activitati sportive inainte de sarcina, mersul pe jos, regulat, este un bun inceput.

 

Sunt cateva reguli simple, dar care au un beneficiu enorm pe termen lung :).

 

Dr. Gabriela Toma - Medic primar Obstetrica-Ginecologie